Mindeord

Leif Roerholt 1947-2018

I pinsen modtog vi i Maribo Skakklub det sørgelige og uventede budskab, at Leif Roerholt pludselig var død efter kort tids sygdom. Budskabet forekom os helt ubegribeligt. Det var kun godt en uge siden, at vi havde set ham i fuldt vigør til vores sommerturnering, og han havde også meldt sig til det kommende Lolland-Falster Mesterskab.

Leif startede som medlem i Maribo Skakklub i 2008, efter at have holdt nogle års skakpause. Han faldt naturligt ind i klubbens tone og blev elsket for sine morsomme kommentarer og anekdoter. Han havde startet sin skakkarriere som skoleskakspiller i Holeby Skole. Først i 1970’erne var han begyndt i Nysted Skakklub, hvor han i en del år var fast mand på deres divisionshold. Han havde også venskabelige forbindelser til skakklubben i Nykøbing. Endvidere spillede han et år i Errindlev Skakklub.

Næsten samtidig med,at Leif Roerholt begyndte i vores klub gik han på efterløn efter et langt arbejdsliv som tømrer. Hvis nogen nu troede, at Leif ville slå sig til ro med skakken og sine brevduer, tog de fejl. Han arrangerede jagter og passede vildt og meget andet. Senere som ”rigtig” pensionist fik han yderligere travlt som selvstændig healer, vildt-og grøntsagsleverandør til nogle af landetsfineste restauranter. Derfor var det sjældent, at Leif var blandt de første som satte sig til brættet på en turneringsaften. Som regel kom han først noget efter, at andre var gået i gang. Til gengæld fedtede han ikke med brikkerne, når spillet gik i gang. At ofre en bonde eller mere for et godt angreb det var Leifs stil, og det kom der sjældent kedelige partier ud af.

Vi var også 4 fra klubben, som sidst i december havde fornøjelsen af at være sammen med Leif i 4 dage ved Bad Schwartaus store turnering. Det var en oplevelse, som både vi og Leif havde stor fornøjelse af med masser af skak, godmodige drillerier og historier (blandt andet fra hans og Anns store tur til Peru i efteråret). Det er trist, at vi ikke mere skal opleve noget sådant sammen med Leif, men vi vil bevare de gode minder. Det er vist også i Leifs ånd.

Æret være Leif Roerholts minde!

På egne og klubbens vegne

Søren Pedersen